Gepost op

50 jaar Evert Thielen

Puttertjes | doorborduren in korte columns

Over kunst en erfgoed met tips

Venlo | Tentoonstellingen, uitstapjes


50 jaar Evert Thielen



De mooiste portretten van Evert Thielen zijn niet te zien op de tentoonstelling in Venlo. Twee portretten van de beide kinderen van mijn vriendin en haar man, en een portret mijn vriendin hangen schitterend in de het passende interieur van de particuliere omgeving, en het is een waar feest om deze op gezette tijden te mogen aanschouwen. Uiteraard kan in een overzichtstentoonstelling niet alles wat Evert Thielen de afgelopen vijftig jaar heeft geschilderd worden getoond. Alleen al die keuze maken lijkt mij een enorme uitdaging. Maar de schilder heeft perfect voor iedereen een plekje in zijn verhaal. De niet geëxposeerde pareltjes komen veelal terug in documentaires of in tv-uitzendingen. 115 werken en 6 veelluiken zijn geselecteerd om deel te nemen aan de tentoonstelling 50 jaar Thielen – De ogen van de meester.

Het is, na de uitzending van Ivo Niehe, over de koppen lopen en vanaf 8 april werkt het Limburgs Museum met time slots. Ik kon gelukkig nog de hele dag ronddwalen in het museum, en heen en weer lopen tussen het museum en het postkantoor aan de overkant (het toekomstige Museum van Bommel van Dam), waar tekeningen en schetsen hangen. Hier wordt het maakproces in beeld gebracht en het is er minder druk! Zwart-wit foto’s tonen de kunstenaar in actie, en foto’s van onbeschilderde panelen van de veelluiken geven het geheim nog niet prijs. Bij het zien van de ontwerptekeningen van de constructies, de scharnieren, de handgrepen en de lijsten voor de veelluiken gaat het dagen in mijn hoofd en dan loop je gemakkelijk even naar het museum om de zes (dit is uniek) ‘Gesamtkunstwerken’ van dichtbij te bekijken.

Minstens zo interessant is het om te zien hoe Evert Thielen de compositie die hij in zijn hoofd heeft op papier krijgt, en later op paneel, rekening houdend met het perspectief. De veelluiken bestaan uit kleine scènes, die verweven worden tot één groot kunstwerk, en het doet denken aan de vele, vaak enorm grote tekeningen die BK (echtgenoot, beeldend kunstenaar en ontwerper) in het verleden maakte voor een ontwerpbureau van winkelinterieurs, autoshowrooms en vakantieparken. De woorden van de eigenaars van het bureau; ‘sinds jij die tekeningen maakt, gaan alle opdrachten door’, glimlachen door mijn hoofd. De schetsen van Evert Thielen van façades, interieurs, trappartijen en ornamenten, brengen mij terug naar de lessen van planoloog en (historisch) stedenbouwkundige Rutger Tijs in Antwerpen, die mij op de kleinste details wees. Hoe boeiend is het om goed te kijken.

‘Het zou mogelijk kúnnen zijn’, zegt Evert Thielen in een interview, over de manier waarop situaties zijn afgebeeld in zijn werk. De schilder, ontwerper, echtgenoot, vader, familieman, ondernemer én marketingman heeft nog veel beelden in zijn hoofd die hij tot realiteit wil brengen, die hij wil bevrijden. Hij schildert door tot het niet meer kan en, hij regisseert met strakke hand de ‘verpakking’ van zijn eigen verhaal. Hij leert elke dag en zoekt naar oplossingen. Zo vond hij een manier om eigentijds presbrokaat te maken voor de weergave van de metalen verpakking in het veelluik Unified (Sara Lee, Douwe Egberts). Benieuwd hoe? Nieuwsgierig naar de veelluiken die op gezette tijden open en dicht gaan, de schilderijen, tekeningen en schetsen, de mythe? Ik-ben-een-verborgen-figuur-in-het-hele-verhaal Evert Thielen, is nog te zien tot en met 5 mei 2019. Vanaf nu met time slots!

Plattegrond Venlo | Limburgs Museum - Postkantoor

50 jaar Thielen – De ogen van de meester

Limburgs Museum Venlo | 50 jaar Thielen – De ogen van de meester | 115 schilderijen en 6 veelluiken | Museum van Bommel van Dam, locatie postkantoor | 50 jaar Thielen: Schetsen en Tekeningen. Lees meer…

3 februari t/m 5 mei 2019

Hieronder enkele foto’s (redactie Puttertjes) met teksten uit de tentoonstelling en de kleine zaalgids. Klik op de foto’s om te vergroten.


Veelluik De schilderkunst

1979 – 1980 | 200 x 400 x 386 cm. Eerste veelluik van Evert Thielen, met zijn ouders als toeschouwers. In dit werk zien we het ontstaan van zijn visie op kunst. Elk onderdeel ademt een verheerlijking van het realisme.


Veelluik De Schepping

1987 – 1991 | 250- 500 x 486, met verborgen zelfportret.


Veelluik Unified

1992 – 1996 | 350 x 450 cm. Dit veelluik in opdracht toont de lofzang op het bedrijf Sara Lee Holdings. Eigentijds presbrokaat-techniek toegepast in de zilveren tandpastatubes en gouden theezakjes van het veelluik in gesloten staat.


Veelluik Het Verlangen

1999 – 2002 | 150-300-450 x 286 cm.


Veelluik Bellenhof

2005… | 350 x 450 cm. Figuren in 18de- en 19de-eeuwse kleding. Het is het resultaat van gedegen voorstudies van personen in beweging. Urenlang liet Evert Thielen daarvoor verklede figuranten lopen en bewegen om ze in schets en met fotografie vast te leggen.


Veelluik Amerloo

2016… | 350 x 450 cm. Een schilderij in wording: Op de witte ondergrond is de ondertekening in zwarte waterverf opgezet, met een gedetailleerde schets als basis. Het bestuderen van interieur en exterieur van huizen behoort tot een van de manieren van Evert Thielen om grip te krijgen op het perspectief in zijn schilderijen.


Foto’s

De bekende NRC-journalist Bas Roodnat heeft het hele proces om tot het veelluik Unified te komen nauwkeurig vastgelegd. Een deel van de foto’s wordt op de tentoonstelling getoond.


Vrouwen

Vrouwen spelen in de werken van Evert Thielen vaak een hoofdrol. Het vrouwelijk model is niet alleen aanwezig op het schilderij om mooi te zijn. Zij staat voor de denkwereld van de kunstenaar.


Vroeg werk

De Romantiek is een grote inspiratiebron voor Evert Thielen. In de schilderijen van de Duitse Romanticus Otto Runge werkte de omranding van zijn schilderijen mee aan de boodschap van het middelste gedeelte. Dit schilderij van Evert Thielen combineert dat oude motief met een hedendaags ontwerp.


Danse macabre | 1983

In tegenstelling tot zijn andere werk uit deze periode, heeft Evert Thielen hier geen witte maar een zwarte ondergrond gebruikt. In combinatie met de industrie op de achtergrond, gebaseerd op de Rotterdamse petroleumhavens in Pernis, zorgt dit voor een duistere, apocalyptische ondertoon.


Portretten en stillevens

Naast het produceren van vrij werk, wijdt Evert Thielen een groot deel van zijn tijd aan het invullen van opdrachten. In de stillevens ligt de focus op het spel met het licht. Alle schilderijen na 1996 hebben een geschilderde achterzijde, een zogenaamde marmering. Niet alleen is dit beter voor het behoud van het werk, maar het benadrukt ook de zorg van de kunstenaar voor een totaal afgewerkt schilderij. Alle schilderijen hebben verschillende marmerschilderingen. Dit marmeren was al in de 14e eeuw gebruikelijk voor kostbare panelen en altaarstukken.


Boek | Evert Thielen, door Dagmar Thielen

Monografie over het gehele oeuvre, de betekenis van zijn schilderijen en veelluiken met vele afbeeldingen. Uitgave Wbooks, Zwolle 2019. Lees meer…

Boek Evert Thielen door Dagmar Thielen | WBooks


Eten en drinken

Voor een luxe lunch, high tea, borrel of diner is er tijdens deze tentoonstelling gelegenheid in het speciaal gebouwde Thielen Paviljoen. Het Thielen Koffiehuis schenkt koffie en thee met zoete lekkernij. Lees meer…

Koffie, thee en lunch, Limburgs Museum Venlo


Kijk voor actuele en lopende tentoonstellingen in Venlo op button 500

Naar een museum | Actuele tentoonstellingen | Nu te zien in Nederland en Vlaanderen


Cultuurtips | Museumrecensies | Museumresencent | Tentoonstellingen | Kunst en erfgoed nu te zienputtertjes

←zoek op categorie

←zoek op plaats

←kinderen | Jeugd

←tentoonstellingsagenda

←over puttertjes

←nieuwsbrief


2016 – 2019 Puttertjes©